Hoe blijft je boodschap hangen bij het publiek?

Emmelie Zipson | Moderator | Host (online) events | Voice over

Hoe blijft je boodschap hangen bij het publiek?

Hoe prikkel je je publiek tijdens een online event? Bij een event wil je het liefst zo veel mogelijk informatie delen, maar slechts een klein deel van die informatie blijft daadwerkelijk hangen. Hoe zorg je er nou voor dat mensen aandachtig en in het moment blijven en dat de inhoud overkomt? Dat en meer tips deel ik graag met je in deze video.

Zoals je me misschien vaker hebt horen zeggen, voldoende afwisseling tijdens je online event is een must en super belangrijk. Jouw brein houdt bijvoorbeeld veel meer van plaatjes, dan dat het van woorden houdt.

Het blijkt dat mensen 80 procent onthouden van wat ze zien en van de informatie die ze lezen blijft maar 20 procent hangen en de informatie die ze horen maar een kleine 10 procent!

Maak een online event dan ook extra interactief. Simpelweg om je deelnemers in beweging te krijgen. Helemaal als ze van achter het scherm meedoen. Maak gebruik van een verrassende opening. 

Nu we vooral online events organiseren, is het slim om na te denken over hoe je zo’n opening leuker, spannender en specialer kan maken. Want een hoog fun-gehalte geeft energie en het zorgt voor verbinding. Dat kun je bijvoorbeeld doen met een fysieke warming up, want zo maak je deelnemers echt wakker en je zet ook echt een bepaalde sfeer neer. 

Break-out sessies. Je hebt vast weleens gehoord van break-out rooms, ook wel sup sessies genoemd, waarbij de groep in kleinere groepen wordt opgesplitst en je samen bijvoorbeeld een workshop of een lezing gaat volgen. Begin de break-out sessie met een uitleg en formuleer doelen die tijdens de sessie behaald kunnen worden. Een moderator kan deze sessie natuurlijk leiden, maar een workshopleider, degene die de sessie geeft, kan dat natuurlijk ook heel goed doen. En zo kun je toch inspirerende sessies toevoegen aan je online event, waarbij workshopleiders niet fysiek aanwezig hoeven te zijn. En je laat mensen op creatieve wijze samenwerken en dat draagt weer bij aan het algehele plezier.

Er zijn heel veel tools op de markt die je kunt gebruiken voor polls en quizes. Ik weet niet of dat een woord is, maar ik bedoel natuurlijk quiz. Vaak wordt een poll ingezet ter introductie, om het ijs te breken. Zorg dat je voor een poll, naast een interesse vraag hebt, zoals: uit welke regio bel je in? Dat je ook een grappige vraag hebt, zoals: waar dacht je als eerste aan toen je wakker werd? 

In het geval van een quiz, is mijn tip om hem niet te lang te laten zijn. En varieer ook in  vraag en hoe je kunt antwoorden. Bijvoorbeeld: een paar open vragen, een paar stellingen en multiple choice. Eigenlijk ook gewoon weer die variatie toevoegen. En wanneer mensen hun eigen naam in een rijtje zien staan, dan zorgt dat ook voor een grotere motivatie. En bij een quiz waar je bijvoorbeeld ook een prijs kan winnen, heb je ook een beetje onderlinge competitie. Dat is ook leuk. Dat kan helemaal geen kwaad. 

Een verrassende opening, een break-out sessie, polls, quizes. Het zijn allemaal elementen, waardoor jouw online event naar een hoger plan wordt getild. En er dus meer verbinding ontstaat tussen het event en de deelnemers. Wil je meer weten over hoe je op een goede manier interactie kunt toevoegen aan jouw online event of heb je een vraag? Stuur me vooral een privé berichtje of stuur een mailtje en dan plannen we wat in.

 

 
By Emmelie
Emmelie zipson

Wat valt er te nou vertellen over moderaten of voice-over werk?! nou, een heleboel.
Graag neem ik je mee in de wereld van modereren live en online.
Hier deel ik in korte blogs mijn ervaringen en geef ik je waardevolle tips!

You May also like…

Ik help je graag om jouw verhaal tot leven te brengen
email: emmelie@emmeliezipson.nl – WhatsApp: +31-(0)626198298

KvK nr: 34285061 -​Btw nr: NL001975665B61

Ik help je graag om jouw verhaal tot leven te brengen
email: emmelie@emmeliezipson.nl – WhatsApp: +31-(0)626198298

KvK nr: 34285061 -​Btw nr: NL001975665B61