Hoe geef je als dagvoorzitter lucht aan complexe thema’s?
Complexe thema’s?
Hoe breng je tamelijk droge stof bij je publiek. Met andere woorden: hoe kun je met complexe onderwerpen toch wat lucht brengen in jouw online event? Dat is waar deze blog over gaat.
In mijn rol als moderator of dagvoorzitter word ik gevraagd voor allerlei sectoren. Zoals de IT-sector, maar ook de Erasmus universiteit. Hier gaat het vaak om complexe thema’s zoals bijvoorbeeld artificial intelligence. En je zou het in eerste instantie niet denken, maar vakmensen uit deze sectoren hebben het ook nodig om even uit te zoomen. Om even afstand te nemen van wat ze al kennen. Dat betekent dat de dingen die zij al weten juist niet volgens hun methodiek worden gebracht. Die probeer ik juist op een wat luchtiger toon te behandelen.
Veel opdrachtgevers vertellen mij achteraf dat ze dit fijn vinden. Omdat ik juist niet een vak professional was, kon ik daar wat meer als een leek tegen aan kijken. En voor hen is het ook soms fijn om even uit hun comfortzone gehaald te worden. En dat vinden ze zelf misschien niet altijd even prettig, maar dat werkt wel heel goed voor de aandacht voor een heel (online) event.
Zo maak ik jouw (online) event luchtiger en persoonlijker en breng ik de juiste boodschap over!
Ik maak het onderwerp van het event of organisatie behapbaar en versimpel het hier en daar. Daarnaast zorg ik dat mijn interviews echt persoonlijk zijn. Het is natuurlijk heel belangrijk om ook vaktermen te gebruiken, maar het is ook belangrijk om los van die vaktermen in de interviews echt contact te maken met die meneer of mevrouw met die titel en die expertise. Ik ben benieuwd naar de persoon daarachter.
Interviews en persoonlijk contact
Zo heb ik een tijd terug, toen het nog live was, een event ge-moderate in de zeevaart sector. En er waren natuurlijk ook allemaal belangrijke leden aanwezig. En een van hen was een CEO en die ging een hele mooie openingsspeech in het Engels houden. En er waren allerlei schepen zichtbaar en ik was eigenlijk wel benieuwd wat zijn droom was als jongetje, toen hij klein was. En hij had die vraag niet helemaal verwacht. En daarna vroeg ik aan hem: heb je nog wensen qua schepen of boten die je wilt varen? Dit is een voorbeeld van eventjes persoonlijk contact maken met zo iemand. En dat maakt het toch wat luchtiger en persoonlijker.
Mensen raken geboeid door verhalen. Mensen blijven hangen als ze getriggerd zijn door wat jij vertelt. Daar ben ik heilig van overtuigd. En daarom vind ik het belang van even dat echte persoonlijke contact en meer van jezelf laten zien bij zo’n event, heel erg belangrijk.
Wil jij een event organiseren met voldoende luchtigheid zonder dat het belang ten onder gaat? Plan dan een virtuele koffie of thee-afspraak met mij in, zodat we kunnen zien wat ik voor je kan betekenen!
By Emmelie
Wat valt er te nou vertellen over moderaten of voice-over werk?! nou, een heleboel.
Graag neem ik je mee in de wereld van modereren live en online.
Hier deel ik in korte blogs mijn ervaringen en geef ik je waardevolle tips!
You May also like…
Interview met Emmelie Zipson
Interview met Emmelie Zipson: Zij is niet alleen dagvoorzitter, gespreksleider en interviewer, maar ook een...
3 Tips voor het organiseren van een online event
3 Tips voor het organiseren van een online event Denk jij eraan om een online event te organiseren? Ik zie vaak...
De Do’s en Don’ts bij het organiseren van een online event
The Do's en don'ts bij het organiseren van een online event Do's en don'ts. Wat kan er echt niet in de aanloop of...
Ik help je graag om jouw verhaal tot leven te brengen
email: emmelie@emmeliezipson.nl – WhatsApp: +31-(0)626198298
KvK nr: 34285061 -Btw nr: NL001975665B61