3 Tips voor het organiseren van een online event
3 Tips voor het organiseren van een online event
Denk jij eraan om een online event te organiseren? Ik zie vaak dat de voorbereiding vaak wordt onderschat, want er komt nogal veel bij kijken. Waar moet je allemaal op letten?
Eigenlijk kun je een online event meer zien als een tv-show; de meeste deelnemers volgen de livestream, online thuis en de moderator zit in een studio met soms wat gasten en sprekers. Dat is natuurlijk totaal anders dan wanneer je samen met een grote groep in één ruimte bent. Een online event vraagt dan ook om een andere mindset. Wat komt daar allemaal bij kijken en waar kun je dan het beste op letten? Ik deel graag drie tips met je.
Tip 1. Werk samen met een technische partij
Ga in gesprek met professionals die veel ervaring hebben in het organiseren van online events. En nu hoor ik je al denken “duur, ingewikkeld”, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er worden, zeker door Covid, zoveel online events georganiseerd dat er echt zat productieteams zijn die heel graag met je aan de slag willen. Ook al is het een simpele, kleine opzet, dat hoeft echt niet duur te zijn. Ga bijvoorbeeld met een ervaren regisseur of een producer om de tafel zitten om je ideeën te bespreken, en om uit te vinden wat het beste past qua vorm, budget, locatie etc. Op die manier wordt het ook helderder wat er mogelijk is. Oh, mocht je trouwens wat productieteams en professionals willen spreken. Ik ken er heel veel, dus schroom niet en stuur me een berichtje, ik deel ze graag met je.
Tip 2. Zorg voor voldoende afwisseling
Online events kunnen ervoor zorgen dat je als deelnemer veel sneller afhaakt. Het is nu eenmaal gewoon veel vluchtiger. Je bent thuis, je kan even van het scherm weglopen, je kunt de camera uitzetten en ga zo maar door. Bedenk dan ook bij het organiseren van een event: welke rol wil ik dat de kijkers krijgen? Die van luisteraar of wil je ze een actievere rol geven? Vaak zie ik dat, ondanks de bedoeling was dat ze een actieve rol zouden moeten krijgen, ze toch meer luisteraar worden. Bij een lezing of een inspirerende presentatie is dat natuurlijk logisch en vanzelfsprekend. Maar bedenk vooral als je een langer programma maakt, hoe kun je de deelnemers actief betrekken en bij het scherm houden?
Tip 3. Plan een dry run
Oftewel, plan een generale repetitie in. De afgelopen periode heb ik zo’n 30-tal online events gemodereerd en er waren er maar 5 waarbij er echt een generale repetitie werd ingepland. Dat is ook hard nodig, want er zijn veel losse onderdelen en het is belangrijk dat je die doorneemt. Niet alleen technisch, maar ook met gasten. Het is voor hen heel fijn, maar voor de moderator is het ook heel fijn. Vaak worden dry runs overgeslagen in verband met budget en tijd. Maar dat hoeft helemaal niet. Anderhalf uur is vaak gewoon genoeg en geloof me; of je nou een halve dag inplant voor een generale repetitie of anderhalf uur, het is altijd te kort. Maar plan het in.
Dit waren mijn tips over wat er allemaal komt kijken bij het organiseren van een online event. Uiteraard komt er nog meer bij kijken, dus heb je andere dingen of wil je een keertje met mij sparren? Stuur me een privéberichtje of een mail en dan plannen we wat in.
Ben je al lid van mijn YouTube kanaal? Daar deel ik al mijn tips via leuke video’s. Kom eens kijken!
By Emmelie
Wat valt er te nou vertellen over moderaten of voice-over werk?! nou, een heleboel.
Graag neem ik je mee in de wereld van modereren live en online.
Hier deel ik in korte blogs mijn ervaringen en geef ik je waardevolle tips!
You May also like…
Interview met Emmelie Zipson
Interview met Emmelie Zipson: Zij is niet alleen dagvoorzitter, gespreksleider en interviewer, maar ook een...
De Do’s en Don’ts bij het organiseren van een online event
The Do's en don'ts bij het organiseren van een online event Do's en don'ts. Wat kan er echt niet in de aanloop of...
Hoe blijft je boodschap hangen bij het publiek?
Hoe blijft je boodschap hangen bij het publiek? Hoe prikkel je je publiek tijdens een online event? Bij een event wil...
Ik help je graag om jouw verhaal tot leven te brengen
email: emmelie@emmeliezipson.nl – WhatsApp: +31-(0)626198298
KvK nr: 34285061 -Btw nr: NL001975665B61