Wat doe je als de techniek uitvalt tijdens een online event?

Emmelie Zipson | Moderator | Host (online) events | Voice over

Het publiek zit. Volle zaal. Je staat in de coulisse. Je loopt het podium op en je wilt met je eerste tekst beginnen, altijd een spannend moment, de opening.

En dan ineens: poef, valt het licht uit. Op dat moment ga je door de grond, terwijl het publiek denk dat het erbij hoort.

Dit overkwam mij tijdens een van mijn theatertournees. Het is daarna wel eens vaker voorgevallen. Dan was er wel weer iets met het licht of het geluid wat ineens uitviel.

Dit heeft mij doen beseffen dat het publiek eigenlijk altijd denkt dat het erbij hoort. En hoewel je eerste reactie tijdens zoiets meestal paniek is, heeft dat dus geen enkele zin. Blijf in die eerste paar minuten gewoon rustig te ademen. Als jij namelijk rustig bent, dan wordt het publiek dat ook. En bij een online event is dat net zo.

Online Webinar: Hoe voorkom je technische problemen? 

Onlangs hostte ik een webinar en we hadden zo’n tien minuten van tevoren alles dubbel gecheckt. Alles deed het, beeld, geluid. Dus iedereen stond helemaal klaar. En echt vlak voordat de live gingen, liet de techniek ons toch in de steek. Want we hadden geen beeld.

In het geval van zo’n online event is het heel moeilijk als je geen beeld hebt om te communiceren. Dus het kan ook niet altijd, maar wat kan je dan wel doen? Ik deel graag een aantal tips met je.

Plan sowieso ruim van tevoren een beeld en geluid check. Echt, ik kan het niet vaak genoeg zeggen: doe dit op tijd. Zodat je zeker weet dat het gewoon allemaal werkt. Daarnaast ook super belangrijk om extra repetitietijd in te plannen met alle mensen die van over de hele wereld inbellen en hoe hun online verbinding is. En of ze goed zichtbaar zijn en te verstaan zijn. En daarnaast heel belangrijk: zorg dat de streamingdienst waar je mee werkt een snelle helpdesk heeft.

Tijdens het voorbeeld wat ik zojuist aanhaalde, waarbij de techniek ons in de steek liet, had de streamingdienst waar mee we werkten een hele trage helpdesk. Deze was alleen online te bereiken, we konden dus niemand bellen. Daardoor konden we niet snel genoeg handelen. We hebben uiteindelijk, ik geloof, drie kwartier later een YouTube live-stream gegeven om het op te lossen. Maar dat had dus veel sneller gekund.

Heb jij hulp nodig bij het organiseren van een online event of zoek je een ervaren presentator? Plan dan een virtuele koffie of thee-afspraak met me in, zodat ik kan zien wat ik voor je kan betekenen.

 

By Emmelie
Emmelie zipson

Wat valt er te nou vertellen over moderaten of voice-over werk?! nou, een heleboel.
Graag neem ik je mee in de wereld van modereren live en online.
Hier deel ik in korte blogs mijn ervaringen en geef ik je waardevolle tips!

 

You May also like…

Ik help je graag om jouw verhaal tot leven te brengen
email: emmelie@emmeliezipson.nl – WhatsApp: +31-(0)626198298

KvK nr: 34285061 -​Btw nr: NL001975665B61